Det er væsentligt mere motiverende at se fremad og tage stilling til det vi gerne vil have, frem for kun at fokusere på alt det ’vi ikke må’, når vi skal være bæredygtige. Når man kan se målet, og se den bæredygtige verden for sig, så bliver det meget nemmere at give slip på de ting der ikke længere tjener os. Også de elementer der har været en del af vores identitet så længe, at vi ikke troede det kunne være anderledes.
Bæredygtigt forbrug
Ét væsentligt aspekt af en bæredygtig fremtid er et opgør med det OVERforbrug, som er blevet så normaliseret i vores tid. Kloden kan ikke holde til det, og det gør os rent faktisk ikke mere lykkelige.
Når vi ikke længere har det nuværende overforbrug, så vil landskabet af virksomheder komme til at se anderledes ud end det gør i dag. Nogle vil uddø og andre vil skyde op.
Har du tænkt over hvordan din virksomhed passer ind i en bæredygtig verden?
Vi vil ikke købe så mange ting, men til gengæld skal de ting vi køber være ordentlige. Det gælder både i fremstillingsprocessen, i kvalitet og holdbarhed og i sidste ende som genanvendelig ressource.
Nøjsomhed bliver en dyd igen.
Vi vil passe bedre på vores ting; blive bedre til at vedligeholde løbende, og reparere når noget går i stykker.
Det nye virksomhedslandskab
Kigger man ned i gågaden vil der ikke længere være grundlag for så mange af de tøjbutikker som vi ser i dag. Genbrugsbutikker vil til gengæld dukke op i mange flere varianter. Ligeledes vil virksomheder, der kan reparere og upcycle, vinde frem og være en fast del af bybilledet.
Forskellige former for deleordninger vil blive meget mere normale end i dag. Det er virkelig ikke nødvendigt eller bæredygtigt, at hvert hjem har en boremaskine, som kun bliver brugt én gang om året! Deleordningerne kan fx være organiseret som private virksomheder med abonnementsordninger eller som lokale foreninger, der samtidig er med til at generere et fællesskab i lokalområdet.
Serviceordninger kommer til at blomstre op i alle varianter. Ordningerne kan udbydes både af producenter, som en del af købet af konkrete produkter, og som mere generelle abonnementsordninger, der fx er målrettet vedligehold af haveredskaber, cykler, køkkenknive osv.
- Hvordan passer jeres virksomhed ind i en verden uden overforbrug?
- Kan jeres produkt repareres?
- Kan I tilbyde en service der forbedrer ydelsen og levetiden af jeres produkt?