Hvad vi kan lære af humledronningen om bæredygtighed

Naturen er gammel, meget gammel, og hvis vi ser efter kan vi lære en masse af dens gennemarbejdede systemer om hvordan man skaber balance og bæredygtighed.

Forestil dig at hver årstid har sin egen unikke melodi. Hvilke instrumenter vil du mene sommeren består af? For mig er det summen af bier, der på en varm sommerdag svirrer om de farverige blomster. Men hvad ved vi egentlig om disse sukkerfeer?

Humledronningens speciale

I dag er deres verden stadig et stort mysterium, men ganske langsomt bliver vi klogere på dem. For nyligt blev jeg indviet i humlebiens univers, og deres opfindsomhed forbløffer mig.
Vidste du for eksempel, at en humledronning har en bar plet på maven? 

Grunden er simpel nok. Ligesom fugle ruger humlen sine æg. Hvis ikke æggene har en bestemt temperatur omkring sig, vil hendes døtre dø. Derfor ligger den lille humledronning og vibrerer for at regulere temperaturen. Men denne handling kræver meget energi, så derfor har dronningen forberedt sig. Hun laver en lille kurv, som hun fylder med nektar. På den måde kan hun ligge og ruge over sine æg, mens hun drikker den søde energidrik i sig. 

Her slår hun faktisk to fluer med et smæk (metaforisk set – nu vi er i insektverdenen!). Ved at hun ruger over sine æg, beskytter hun dem samtidigt mod rovdyr. 

Tænk at sådan et lille væsen har udviklet sig til at være så kompleks.

Det mest forunderlige er at hver enkelt biart har brugt problemstillinger til at udvikle og specialisere sig. Nu sidder du sikkert og tænker, at det da ikke er så forunderligt. De bier, der ikke udviklede sig, var dem der døde, og det jo er den naturlige orden. Og det kan du jo have ret i…

Kend din virkelighed

Det kan man sammenligne det med den måde vores marked fungerer på. De virksomheder der forstår at udvikle og specialisere sig til at overkomme et problem, er dem der overlever. 

Hvis man krampagtigt forsøger at holde fast i gamle metoder, der er udviklet til andre forhold end dem vi står i i dag, så er man meget mere udsat, end hvis man tilpasser sig det miljø og den virkelighed, som vi reelt er i. De forhold, vi har i dag, kræver af os alle, at vi indretter os meget mere bæredygtigt. Vi kan ikke blive ved med at ødelægge og generere affald for at opretholde os selv. 

Der er masser af nye problemstillinger vi skal have løst, for at vi kan få den bæredygtige fremtid vi drømmer om – og i disse problemstillinger ligger der mange spændende muligheder for virksomhederne.

Lad os være ligesom bierne der har vendt problemerne til specialdesignede løsninger. Ikke alene vil det få os til at overleve, men det vil også gøre os stærkere og mere modstandsdygtige for fremtiden. Måske er der ligefrem nye forretningsmuligheder i det – også for din virksomhed.

Det vigtigste du kan gøre, er at ændre dit perspektiv og se mulighederne i stedet for problemerne.

Humlen forstod at udnytte forandringerne, kan du gøre det samme?

Af Anne B Schleisner og Stine Møller Jacobsen

Vil du gerne lære mere fra naturen som du kan omsætte til strategier i din virksomhed? Så se mere herunder:

Tilmeld dig til vores nyeste workshop:

Naturen som virksomhedsudvikler

- få kalibreret dit bæredygtighedskompas, så du kan lede din virksomhed godt ind i fremtiden

6.-7. oktober 2021 i de smukke omgivelser hos Thorséng

Satte det nogle tanker igang?

Flere gode input

Forandringerne er her allerede

Et budskab der gik igen flere steder til klimafolkemødet i år var, at der altid har og altid vil eksistere forandringer. Så vi kan naturligvis også klare os godt gennem de forandringer der skal til for at komme til den bæredygtige verden.

”Det er politikernes og forbrugernes ansvar”

Arhh… Politikerne siger at det er virksomhederne og forbrugerne der skal tage ansvar, forbrugerne mener det er politikerne og virksomhederne – og virksomhederne peger på politikerne og forbrugerne. Tadaa hårdknude.
For at vi reelt kan komme hen til den bæredygtige fremtid, så skal vi alle tage ansvaret på os. Både forbrugere, politikere og virksomheder. Det betyder dog ikke, at det bare er super nemt at springe ud i som virksomhed.

Virksomhedens verdensmål

Man kan som virksomhed i dag ikke komme udenom at tage stilling til FNs verdensmål. Men hvordan gør man det på en måde så det reelt giver værdi og ikke bare bliver en række tomme floskler?

Hør mere om hvordan din virksomhed kan blive mere bæredygtig

Skriv dig op til nyhedsbrevet og få tilsendt tips, nyheder og tilbud: